Reklamlar

******

Gönderen Konu: Evde Montessori Uygulamaları  (Okunma sayısı 2656 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Adk System Advertising

Çevrimdışı ftmcr

  • Emekli Admin
  • ibukampus Demirbaşı
  • ******
  • Kayıt Tarihi: Eyl 2009
  • Join Date: Eyl 2009
  • Yer: uzay
  • İleti: 3543
  • Site Puanı: 304
  • Cinsiyet: Bayan
  • Matematik Öğretmeni
    • Poke This Member

Advertising

Evde Montessori Uygulamaları
« : 31 Ağustos 2012, 14:01:39 »
GENEL BİLGİLER

• 2,5 –3 yaş çocuklar için günlük hayat uygulamaları : kapıyı açma-kapama, burun temizleme, halıyı topla-ser, tepsi taşıma.
• Çocuğun hayatının ilk 6 yılında rahat ve ferah mekanlara ihtiyacı vardır çünkü hareket etme ihtiyaçları var. Çocuk için boş ve büyük alan gerekli.
• Çocuğun ilk yapacağı şeyler elle yaptığı şeyler olmalı.
• 2 – 2,5 yaşlarında kaba motor hareketleri gelişsin diye onunla yumuşak ve sert zeminlerde yürü, yumuşak minderlerde yuvarlan. Daha da küçükken atla, zıpla, merdiven in ve çık. Çocuğun öncelikle bedensel dengesini sağlamayı öğrenmesi lazım.
• Çocukların yaptığı her yanlışta verdiğimiz aşırı tepkiler onun o davranışı tekrarlamasına yol açar. Sakin kalmaya çalışmamız gerekiyor.
• Bebeklere 1,5 –2 yaş döneminde ne kadar az hayır dersen o kadar iyi böylece ileride hayır kelimesini daha iyi anlıyor.
• 3 yaşına kadar diş macunu kullanmasına gerek yok. Sadece fırçayla tanışması yeterli.
• Günlük hayat çalışmalarında evde olan şeylerle sonsuz şeyler yaratabilirsin. Bulaşık makinesinden çatal bıçağı çıkarıp sana versin, sen çekmeceye yerleştir. Eline iki tane kap ver karışık bir şekilde çatal kaşık ver birine çatalları koysun, birine kaşıkları.
• Yemek yedirirken yeterli kavramını öğretmeye çalış. Hadi benim hatırım için biraz daha ye diye çocuğu zorlama. Bazen onun için yeterli olan senin gözüne çok az görünebilir ama ona saygı duy ve ısrar etme.







EVDE MONTESSORI UYGULAMALARI


• Çocuğa çalışmaları gösterirken solunda oturmasına dikkat et böylece elinin içini ve elinle ne yaptığını görebilir.
• Çalışmaya başlamadan önce sor “Poyraz bugün seninle elle transfer çalışması yapmak istiyorum, sende ister misin?” evet diyebilir, hayır da diyebilir. Kararına saygı göster ve küsme.
• Eğer kabul ederse önce sen yap o seyretsin sonra onun çalışmayı istediği gibi yapmasına izin ver. Senin yaptığının aynısını yapmayabilir kendi tarzını yaratabilir yada bambaşka bir şey yapabilir önemli değil. Ona karışma ki kendi özgürce yapabilsin.
• Montessori uygulamalarında çocuktan önce yetişkinin bu çalışmaları yapması ve öğrenmesi gerekiyor. Önce senin yargılarından arınman, çocuk bunu yapamaz, rahat durmaz gibi fikirlerinden arınman lazım. Çocuğu boş bir kağıt gibi düşünün, o sizin verdiğiniz herşeyi almaya hazırdır.
• Çocuğu “gel seninle bir oyun oynayalım” diye davet etme, oyun kelimesinin ucu çok açıktır çocuk oyunu kendi istediği gibi kurgulamak ve yönlendirmek isteyebilir. Onun yerine seninle .... çalışması yapmak istiyorum , ..... aktivitesi yapalım mı gibi sorular yönelt.
• Transfer çalışmaları her zaman soldan sağa yapılır. Çalışmaları gösterirken hiç konuşmuyor ki çocuk elimize konsantre olsun. Günlük hayatımızda çocuklara sürekli direktif veriyoruz bundan vazgeçmemiz lazım. Direktif vermektense kendin yap ve yaparken yavaş yavaş yap, bırak o seni seyretsin. Sonra o seni taklit etmek isteyecek zaten.
• Aktiviteyi yapmak istemiyorsa ona kızmadan ve bozulmadan materyalleri kaldır “hadi o zaman bunu başka zaman yaparız” de.
• Biz ona gösterirken elimizden alıp kendisi yapmak istiyorsa “ şimdi benim sıram, ben bitirince senin sıran olacak, o zaman sen yapabilirsin” diyoruz.
• Kullanacağımız her materyalin belli bir yeri olsun. Odasında veya salonda onun boyuna uygun raf sistemi kurabilirsin. Rafta her çalışmasının materyali belli bir yerde olacak ve o çalışmaya başlarken gidip materyali beraber alıp başlayabilirsiniz.
• Çocuğa sorduğunda eğer hayır derse bozulma ya başka bir şey öner yada “peki sen söyle bakalım ne yapalım?” diye sor.
• Aktiviteleri yaparken hareketleri mümkün olduğu kadar yavaş yapıyoruz. Faaliyeti biz gösterdikten sonra onu yalnızda bırakabiliriz illa başında beklemek zorunda değiliz. Çocuklar birileri onları seyretmezken daha özgür olabiliyor. Çocuk özgür kaldığında çalışmayı farklı bir şekilde de yapabilir.
• Çalışmalar sırasında şimdi topluyoruz, eski yerine koyuyoruz gibi şeyler söylemiyoruz burada önemli olan onun gördüklerini taklit etmesi.
• Çalışmalarda kullandığımız alet (maşa, kase, cımbız vs.) her zaman sağ elimizde olacak.
• Çalışmaları ilk gösterme sırasında arada bir onunla göz teması kur ve seyrediyor mu diye kontrol et.
• Çalışmalarda tek uyaran olması için genelde tek renk nesneler kullanılıyor.
• Transfer çalışmaları masa başında yapılan çalışmalar ve bunlar 5 dk.sürecek kısa çalışmalar çok uzun sürerse çocuk sıkılabilir. Çocuk ilk çalışmalarda masaya oturmak istemeyebilir otursa bile uzun süre durmayabilir ( 10 dk.bile) çocuğu zorlama. İstediği kadar yapsın, bu çalışmaları tekrarladıkça masada oturma ve konsantrasyon süreleri de uzayacak.
• Çocukların eline uygun boyutta küçük saplı tepsiler bulmaya çalış. Tüm çalışmalarda bu tip küçük tepsiler kullanmak işe yarıyor.
• Bu çalışmaları illa tepsiyle düzen oluşturarak yapmak zorunda değilsin. Günlük hayat içinde çalışmalar yaratabilirsin örneğin yemeği bölüştürme işlemini yapabilir. Önce ona nasıl yapılacağını gösterirsin sonra herkese bir kaşık yemek koyabilir.
• Transfer çalışmalarında kullanacağın kapların altını halı kaydırmaz alıp onun boyutunda kesip yapıştırarak kaplarsan iyi olur, çalışmalar sırasında kaymaz ve içindekiler dökülmez.
• Bütün çalışmalarda sıralama : yukarıdan, aşağıdan, soldan, sağdan. Kağıtları da böyle katlıyoruz.


Linkback: http://www.ibukampus.com/forum/index.php?topic=10684.msg36566#msg36566

Adk System Advertising


Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu

Çevrimdışı ftmcr

  • Emekli Admin
  • ibukampus Demirbaşı
  • ******
  • Kayıt Tarihi: Eyl 2009
  • Join Date: Eyl 2009
  • Yer: uzay
  • İleti: 3543
  • Site Puanı: 304
  • Cinsiyet: Bayan
  • Matematik Öğretmeni
    • Poke This Member
Ynt: Evde Montessori Uygulamaları
« Yanıtla #1 : 31 Ağustos 2012, 14:03:29 »
UYGULAMALARDAN ÖRNEKLER

Transfer çalışmaları.
Tepsiye iki tane şeffaf kap koy, kaplardan birine mavi boncuklar koy. Boncukları bir kaptan alıp diğerine geçirerek aktarma çalışması yaptır. Önce kendin yap göster sonra bırak o yapsın.

Boncuk transfer çalışması için boncuklar yutamayacağı boyuttu olmalı ve yuvarlak olmamalı. Ses çıkaran bir şey olması dikkat çekmesi için iyi. Bu çalışmayı tek renk boncuklarla yap. Örneğin bir süre mavi boncuklarla yap daha sonra başka bir renge geç . Burada amacımız farklı renkler koyup bak bu mavi boncuk , bu sarı boncuk vs. diyerek çocuğa bir şey öğretmek değil. Amacımız bir şey yaparken ona eşlik etmek.

Misket çalışması 3 yaşından sonra. Daha küçük bebekler için büyük çakıl taşları kullanabilirsin. Bu çalışmaları vaktinden önce çocuğa sunma, erkenden başlama. Zaten çocuk o çalışmaya hazır olup olmadığını sana hareketleriyle anlatır.

Aktiviteleri bir süre yap mesela 3 gün mavi boncuklarla transfer çalışması yaptır 4.gün yeni bir çalışmaya geç mesela misket çalışmasına.

Buz kalıplarına oyuncak mandalina veya çilek doldur. Plastik bir maşayla birinden öbürüne aktar. Önce ona çalışmayı anlat bu bir maşa vs. sonra nasıl yapılacağını göster ve sonra onun yapmasına izin ver. Buz kalıbına yuvarlak başka şeyler koyup da yapabiliriz.

Transfer çalışmalarında her türlü bakliyatı kullanabiliriz. Mercimek, fasulye, kuru mısır, makarna vs. Temelinde bir kaptan öbürüne transfer etme. Montessoriede mantık basitten karmaşığa giden çalışmalar yapmak. Önce iri taneli sonra küçük taneli nesneleri transfer etmek, kaplar önce şeffaf çocuk içinde ne var görüyor daha sonra iyice öğrenince seramik kaplara ve pirinç gibi daha küçük taneli şeylere geçebilirsin.

4 yaşından sonra ; chopstick ile transfer çalışması. Bir kaseden diğerine yumuşak kumaştan materyaller transfer etme çalışması.

En zor transfer çalışması : cımbızla kaseden boncukları (boncuklar İkeada satılıyor) alıp sarı balık şeklindeki oyuncağın içine yerleştirmek. 3 yaşında bunu yapabilir ama çok dikkat etmek gerekiyor. Bu işlemi bitirince sarı balığı ütüleyip arkasına mıknatıs yapıştırarak buzdolabı süsü haline getirebiliriz.

Ahşap kirpiye kürdan takma çalışması; göz koordinasyonu için çok güzel bir çalışma. Eğer sen bu kirpiden bulamazsan oyun hamuru ile kirpi yapıp kürdanları üzerine batırabilirsin.

• Kaşıklama çalışması; tepside iki kase aynı mavi boncuk çalışması gibi ama kaselerin birinde fasulye var. Kaşıkla fasulyeleri soldan sağa aktarıyoruz. Sonra çocuğun yapmasına izin veriyoruz. Çocuk aynen senin yaptığın gibi yapmayabilir, çocuğu düzeltmiyoruz bırakıyoruz istediği gibi yapsın.

• Kuru gıdalarla kaşıklama çalışması; Kaşıkla mercimekleri bir büyük kaptan iki küçük kaba transfer ediyoruz. Böylece bir bütünü ikiye bölmeyi de öğretmiş oluyoruz.

• Çocuğun boyuna yakın bir paravan yap. Paravanın arkasında ( o görmeyecek) mısır, fasulye, pirinç aktar çıkardıkları seslerden çocuk onun hangi bakliyat olduğunu tahmin etsin. Böylece ayrı sesler olduğunu öğreniyor. ( 3 yaşından sonra) Her maddenin ayrı bir sesi olduğunu bilmesi çocuk için önemli.

Transfer çalışmaları önce kuru gıdalarla sonra su ile transfer çalışmalarına geçebilirsin. Önce suyu bir kaptan öbür kaba aktarıyor. Sonra suyu sürahiden küçük kaplara paylaştırıp suları boya ile renklendirebilirsin. Onun eline uygun minicik sürahi bul J Suyu da küçük shot bardaklarına paylaştırabilir.

Bir kaba su koy araya sünger koy, süngeri suya batıracak ve su dolu kabın üzerinde suyunu sızdıracak daha sonra boş kaba süngeri sıkacak. Bu çalışmayı banyoda yapabilirsiniz.

• Hunili dar ağızlı bir kaptan daha geniş ağızlı bir kaba transfer çalışması.

• Minik damlalıkla (göz damlası gibi) renkli suyu çekip minik damlalıklı bir nesneye boşaltma çalışması. Mothercare banyo kaydırmazlarına bak, hayvan şekilli küçük olanları da var.

Su çalışmalarında çalışma bitince çocuğun gidip suyu lavaboya dökmesi gerekiyor. Okullarda sınıflarında çocukların boyunda lavabolar var. Evde onun boyunda lavabo olmadığı için önüne tabure koyabilirsin.

Linkback: http://www.ibukampus.com/forum/index.php?topic=10684.msg36567#msg36567

Çevrimdışı ftmcr

  • Emekli Admin
  • ibukampus Demirbaşı
  • ******
  • Kayıt Tarihi: Eyl 2009
  • Join Date: Eyl 2009
  • Yer: uzay
  • İleti: 3543
  • Site Puanı: 304
  • Cinsiyet: Bayan
  • Matematik Öğretmeni
    • Poke This Member
Ynt: Evde Montessori Uygulamaları
« Yanıtla #2 : 31 Ağustos 2012, 14:04:19 »
Ekmek kesme çalışması; büyük tepsinin içine küçük bir kesme tahtası, bir dilim ekmek, bir tane fırça koy. Bunlar rafta olabilir ama bıçak her zaman yetişkinin kontrolünde çocuk bu materyalleri hazırlayınca bıçağı yetişkinden istiyor. Bıçağı alıp ekmekleri kesince kırıntıları fırça ile süpürüyor. Bu kırıntıları biriktirip kuşlara verebilirsiniz.

Ekmek kesme ve meyve kesme tahtaları ayrı eve de ona göre 2 küçük tahta alabilirsin. Muzun üzerini keseceği dilimler boyutunda siyah kalemle çiziyoruz bu hata kontrolünü sağlıyor. Muzu kabuğuyla beraber çizgilerinden kesiyor, sonra kabukları soyup dilimleri tabağa diziyor. Muzu kestikten sonra arkadaşlarına ikram ediyor. Altına saman kağıdı koyabilirsin. Evde yaparken yerde yapabilir altına bir örtü serersin onun üzerinde yapar.
3,5 –4 yaşında dikişe başlanabilir. Önce köpük tabaklarla ve plastik iğne ile başlanıyor

Dikiş dikme, yemek hazırlama, temizlik yapma, bebek yıkama gibi aktivitelerde cinsiyet ayrımcılığı yok. Kızlarda erkeklerde aynı çalışmaları yapıyor. Önce büyük kumaşlara düğme dikmekle başlayabilirsin. Düğme dikmek çocuk için kendi başına bir şey yapmak adına çok gurur verici oluyor.
Resim yapma çalışmalarına başlarken kağıda pastel boya ile anlamsız şekiller yap illa ev, ağaç çizme sonra boyayı ona ver ve kendi yapsın. Çok büyük kağıtlarla ve seyreltilmiş kalın parmak boyalarıyla sanat çalışmalarına başlayabilirsin.
 
 DUYU ÇALIŞMALARI :  5 duyuya hitap eden çalışmalar


*Yap bozlar mümkün olduğu kadar sade ve şekilsiz olacak. Parça – bütün ilişkisini gösterecek şekilde olmalı. Parçaları koyarken önce boşluğu hissetmesi önemli.

Puzzlelara 2,5 – 3 yaşında başlamak lazım.
Çalışmalarda sürekli öğretici modunda olmamalıyız çocuklar yaşayarak öğreniyor. Puzzle yaparken tüm parçaları birden çıkarma tek tek (soldan sağa, yukarıdan aşağıya) çıkar. Amaç çocuğun parça bütün ilişkisini görmesi.
Çorap eşleştirme çalışması yapabilirsin. Yerde oturup sepetten çorapları alacak ve eşlerini bulacak. Çorap yerine bakliyat, düğme , kabuklu yemiş gibi şeylerle de eşleştirme çalışması yapabilirsin.

Evde renk avlamaca oyunu oynatabilirsin. Hadi evde 5 tane kırmızı eşya bulalım, 5 tane sarı eşya bulalım gibi.
Deniz kabuklarından çalışma: deniz kabuğu şeklinde bir sepetin içinde minik minik farklı şekillerde deniz kabukları var bunları elimize alıp inceliyoruz ve eşleştiriyoruz.
Bir şey yapınca sürekli alkışlama yoksa öğreniyor ve sürekli dış motivasyon bekliyor. Önemli olan kendi kendine olan motivasyonu.

Pembe kule; tüm parçaları tek tek getir ve yere bir kilim serip üstüne yerleştir. Çocuk parçaları kendi kendine kule yapsın. Boyut kavramını öğrenmesi için.
Pembe kuledeki parçalar boyutunca kartlar yap ve tek tek parçaları kartlarla eşleştirmesini sağla. Kartları karışık koyabilirin veya büyükten küçüğe sıralayabilirsin. En küçük 3 küpü elimizin (avucumuzun) içinde taşıyoruz. 4.küpten sonra iki elimizle taşıyoruz.

* Kahverengi basamaklar ; bunları da tek tek taşıyıp boyutlarına göre diziyoruz. Çocuğun her bir parçaya dokunmasını ve boyutlarını hissetmesini sağlıyoruz. Daha sonra üzerinden bir misket atıp düşerken çıkardığı sesi dinletebiliriz.


* Son olarak kırmızı ve mavi çubuklarla bir çalışma yaptık. Aslında bu çalışmanın özünde tüm çubukların kırmızı olması gerektiğini söyledi Hilal Hanım. Tüm parçaları labirent oluşturacak şekilde diziyoruz. Labirentin ortasına bir çan koyuyoruz. Çocuk labirentin içinden yürüyüp çana ulaşıyor ve çanı çalıyor. Labirentteki çizgi dar olduğundan orada yürümek aslında zor, dengeyi sağlamak gerektiren bir çalışma.

* Labirentin içinden geçerken ayakkabılarımızı çıkarıyoruz. Hilal hanım sınıfta bu uygulamayı yaparken labirente başlar başlamaz tüm çocukların ayakkabılarını çıkarıp sıraya girdiğini anlattı. Grup çalışması için iyi bir alternatif.

Linkback: http://www.ibukampus.com/forum/index.php?topic=10684.msg36568#msg36568

 

Hızlı yanıt'ı kullanarak çabukça ileti gönderebilir, iletilerinizde gülümseme ve bbc kullanabilirsiniz.

Uyarı: bu konuya en az 120 gündür yanıt gönderilmemiş.
Yanıt vermek yerine yeni bir konu açmanız önerilir.

Not: Bu konu bir moderatör tarafından onaylanmadan görüntülenmeyecektir.
Kullanıcı Adı: E-Posta:
Doğrulama:
Resimde gördüğünüz harfleri giriniz
Harfleri dinle / Farklı bir resim göster
Resimde gördüğünüz harfleri giriniz:
Abant İzzet baysal Üniversitesi hangi Şehirdedir? (küçük harflerle yazınız):


Evde Montessori Uygulamaları Konusuna Ait Benzer Konular

Maria Montessori
Montessori Metodunun kurucusu olan Maria Montessori 31 Ağustos 1870 tarihinde İtalya Chiaravalle’de doğmuştur. 1896 yılında İtal... Devamı...

Gösterim: 868 - Yanıt: 2 - Başlatan:salihaaa
Montessori Modeli
Gelişim Evreleri Montessori çocuğun yaşamını yeniden doğum olarak adlandırdığı kendine özgü ihtiyaçları olan dönemlere ayırır. B... Devamı...

Gösterim: 2936 - Yanıt: 11 - Başlatan:salihaaa
Nasıl bir evde yaşamalısınız?
http://testyourself.tr.msn.com/Test.aspx?sectionLink=olcer&testLink=ev Devamı...

Gösterim: 601 - Yanıt: 5 - Başlatan:essraa
Erkekler Evde Kalır mı?
Evde kalmis erkek olur mu? Kizdan nasil oluyorsa erkekten de olur herhalde… nasil mi? Evde kalmis erkekler dörde ayrilir:1. Tür ... Devamı...

Gösterim: 574 - Yanıt: 3 - Başlatan:ftmcr
Evde beslediğimiz hayvanlar
Evinizde şimdiye kadar beslediğimiz hayvanlar nelerdir? Devamı...

Gösterim: 6273 - Yanıt: 35 - Başlatan:ftmcr

Önemli Bağlantılar

Eğitim Koçu